Інструктор
Робота с cуб'єктом, Незалежність, Відповідальність, Передбачуваність
Інструктор впливає на людей, знайомлячи їх з певним встановленим планом діяльності, який допомагає їм потім діяти самостійно схожим чином. Однак важливо те, що Інструктор не претендує на контроль над діями учнів у реальному житті, «за межами класу». Він завжди підкреслює відповідальність самих учнів за свої рішення, і за своє життя. Таким чином, Інструктор як би «намічає» шлях для інших, але не визначає його. У своїй «майстерні» Інструктор схожий на провідника, він в рамках тих чи інших умовностей і домовленостей веде людей до певної мети, чітко розуміючи і представляючи всі етапи цього руху, проте тримається трохи осторонь від «групи», не «зливаючись» з нею , щоб не втратити орієнтири цього шляху. Інструктор частіше за все не винаходить сам шлях, якому навчає, а слідує встановленим правилам і зразкам.
Таким чином, якщо є деяка апробована методологія або знання, яке має все-таки певний виховний характер, Інструктор здатний присвятити свій час і зусилля, аби довести це знання до слухачів. При цьому залишаючись трохи осторонь, що гарантує, що отримане знання буде існувати в головах слухачів незалежно від самого Інструктора. Важливо також і те, що Інструктор є певною мірою Вихователем та Вчителем (саме з великої літери), а не просто людиною, що передає деяке технологічне знання. За його навчанням стоїть певна ідеологія, деякий соціальний зміст, а не просто набір якихось умінь.
Примітка: даний опис ролі використовується для цілей типування і не є практичною рекомендацією